7 KUNCI KETENANGAN DIRI



1. Jangan tergantung pada orang lain.
Bergantunglah pada diri sendiri dan bersikaplah mandiri. Jangan bergantung pada orang lain, jangan hanya mengandaikan bantuan rakan-rakan dikeliling anda. Hanya Tuhan-lah satu-satunya zat dimana kamu dapat bergantung hidup.

2. Jangan berburuk sangka orang lain akan membicarakan/menghina anda.

Berfikirlah positif, hal ini mungkin tidak menyelesaikan SEMUA masalah anda. Tapi dengan berbaik sangka ini AKAN mengusir sifat benci dalam diri anda dan kemudian anda dapat melakukan sesuatu yang lebih bermanfaat.

3. Jangan selalu mengingat penyesalan di masa lalu.

Ambilah hikmah positif di setiap peristiwa yang sedang anda jalani, jika anda tidak menemukan hikmah positif itu, ubahlah sudut pandang anda terhadap kehidupan ini sampai anda menemuinya.

4. Jangan menyimpan kemarahan, dendam, iri hati dan kebencian.

Resepi ketenangan hati adalah jangan pernah menyimpan kebencian. Dendam itu bagaikan racun. Ia akan menguasai hidup anda. Sebelum anda menyedarinya, dendam itu boleh mengubah anda menjadi seorang yang jahat. Sebaiknya, jika anda merasa hari anda saat ini sungguh berat, maka percayalah bahwa di setiap kesulitan PASTI selalu ada jalan keluarnya.

 

5. Jangan membiasakan sikap terburu buru. Oleh kerana itu uruskan waktu anda.

Aset utama dan terpenting dalam kehidupan bukanlah wang, intan, permata ataupun berlian, tetapi adalah WAKTU. Ingatlah bahawa mesin waktu itu tidak pernah wujud, kita tak akan boleh membeli waktu, memutar waktu, ataupun menghentikan waktu. Dan demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian yang sangat besar apabila mereka tidak dapat memanfaatkan waktu dengan sebaik-baiknya.

6. Jangan pernah bimbang pada hari esok.

Inilah salah satu kunci ketenangan hati dan jiwa. Ingatlah bahwa Tuhan menjanjikan masa depan, dan harapan kita tidak akan pernah lenyap. Bukankah cinta, hidup dan mati itu ada di tangan Tuhan?
Ia telah menuliskan takdir manusia jauh saat sebelum kita di lahirkan. Ia tahu apa yg terbaik bagi kita, maka dari itu jangan pernah sesali apa yang terjadi meskipun terasa amat susah bagi kita.

7. Ketuklah, maka pintu akan terbuka.

Ingatlah pada-Nya, maka Ia akan mengingatmu. Berdoalah, maka keluh kesah anda pasti didengariNya. Mintalah sesuatu dengan tulus dan ikhlas, maka Ia akan memberikan sesuatu melebihi apa yang anda minta. Percayalah.

Comments

Popular posts from this blog

ENAM CARA KEKALKAN HUBUNGAN BAIK ANTARA JIRAN

SIKAP KETERBUKAAN DAN KEADILAN

PERBEZAAN ID, EGO DAN SUPEREGO